آیت الله جرجانی شاهرودی کیست ؟

اخلاق گمشده روزگار ماست . اما هستند بزرگانی که در همین عصر و زمان این گمشده را به تمامی زندگی و تدریس میکنند . در این میان آیت الله جرجانی شاهرودی یکی از آن استادانی است که متاسفانه به قدر فضیلت و علمی که دارد شناخته شده نیست و تا حدی مهجور مانده اند .

ایشان استاد اخلاق و عرفان در ایران و جهان تشیع بوده که در مشهد مقدس زندگی میکنند و دوستان زیادی به جلسات ایشان می‌روند و بهره‌های فراوان می‌برند. محدث و فقیه و عارف بالله حاج شیخ منصور (عبدالرحیم) ابراهیمی جرجانی بسیار فضایل و کرامات داشته با این همه برای پیدا کردن ایشان و صحبت با معظم له کافی است گوشی تلفن را بردارید و با شماره ۲۲۲۰۸۵۱-۰۵۱۱ تماس بگیرید.

زائران عزیزی که به منظور زیارت به شهر مشهد می آیند میتوانند به محضر این عالم عالیقدر نیز رفته و از مباحث ایشان استفاده کنند . یا مسایل و شبهات خود را با آیت الله جرجانی در میان گزاشته و پاسخ دریافت کنند .

جلسات منزل استاد از سال‌های ۱۳۵۷ و ۱۳۵۸تاکنون ادامه داشته و دارد. ابتدا به نام امام هادی علیه‌السلام در ایام شهادت آن امام مظلوم و بزرگوار و بعد به صورت هفتگی در شب‌های پنجشنبه و سی و چند سال است که در شب‌های پنج‌شنبه بعد از نماز مغرب و عشاء این جلسات برگزار می‌شود.

زندگی نامه

آیت الله جرجانی شاهرودی در سال ۱۳۳۴ در خانواده ای متدین و مذهبی چشم به جهان گشود . خود ایشان در مورد پدر و مادرشان اینگونه میفرمایند :

( نام پدرم حبیب بود. ایشان کشاورز و غیر روحانی، ولی مرد عاقل و فهیمی بودند. خیلی از مسائل اخلاقی و ادبی مثل نظم و انضباط را از ایشان یاد گرفتم. از جهت ایمان و اعتقادات در حد معمول بود. خیلی فوق‌العاده نبود، ولی در کارهایش خیلی دقیق بود.
ادب پدرم
بارها ایشان و بزرگ‌ترهای ما می‌گفتند:
بی پیر مرو به ظلمات        هرچند که سکندر جهانی
با اینکه پدر من خیلی در مقابل روحانیت و طلبه‌ها مؤدب بود و جلوی من هم به خود اجازه نمی‌داد که پایش را دراز کند و در مقابل حرف من که می‌گفتم حق پدری شما محفوظ است و نباید اینگونه رعایت کنید مقاومت می‌کردند ولی گاهی می‌فرمودند که پسرم، آنچه را جوان در آیینه می‌بیند پیر در خشت خام می‌بیند.
بر عکسِ مادرم که زن بسیار مؤمنه و عارفه خاصی بود که من بسیاری از معارف را از ایشان یاد گرفتم. ایشان می‌فرمودند که من در مسجد مشغول نماز بودم که آنجا درد زایمان مربوط به شما گرفت. فرمودند: از مسجد آمدم منزل به صورت طبیعی طبیعی زایمان کردم بدون این که قابله‌ای باشد. این را بارها مادرم می‌فرمودند که این از خصوصیات شما بود و من اصلاً در زایمان شما اذیت نشدم. فرمود: من وضو داشتم داخل مسجد درد زایمان مرا گرفت و آمدم منزل و شما به دنیا آمدی. ایشان خیلی آدم عجیبی بود. خدا رحمتش کند. حالاتی داشت.
همیشه دو ساعت قبل از اذان صبح این زن بیدار و سر سجاده بود. کمتر شبی می‌شد که من بلند شوم و او خواب باشد. همیشه قبل از من روی سجاده بود. سحر حالش این جوری بود.


یک مرتبه دو هفته شد و به خوابم نیامد رفتم سر قبرش و به صورت دعوا گفتم: در زمان حیات من نسبت به تو کوتاهی نکردم، تو الآن دو هفته است به خواب من نیامدی! مگر من چکار کرده‌ام که نیامدی؟ همین طور به او گفتم. چهار شب پشت سر هم به خوابم آمد. چهار شب پشت سر هم! خیلی عجیب بود.
خدا رحمت کند پدرم را، مادرم را، ما را نصیحت می‌کردند. می‌فرمودند قدر پولت را باید بدانی. در تعبیری تکیه کلامشان این بود، می‌گفتند پول که علف خرس نیست. خوب ما که نمی‌دانیم علف خرس چه بوده است. گویا یک علفی بوده که همه جا می روئیده.)

 

آیت الله جرجانی و روحانیت

 

ایشان از همان کودکی در دستگاه امام حسین خدمت میکردند و در سن ده سالگی با بچه های محل خودشان هیئتی راه انداخته و از روز عاشورا به بعد مراسم مفصلی را برگزار میکردند . همچنین علاقه ی آیت الله جرجانی به درس طلبگی و حوزه و علما از سنین کم مشهود بود . به حدی که خودشان میگویند :

(هر عالم و روحانی را که می‌دیدم قلبم نورانی می‌شد. دوست داشتم بروم نزدیک و با آنها حرف بزنم و صحبت کنم و نزد آنان بنشینم و علاقه وافری به آنان داشتم و الآن هم هست. الآن هم بنده به قشر روحانیت شدیداً علاقه‌مندم. نه از باب این که طلبه هستم، بلکه به این دلیل است که می‌بینم از بعد از غیبت امام زمان علیه‌السلام تا به امروز همین علما، مراجع و بزرگان بودند که دین ما، آیین ما را حفظ کردند و حلال و حرام خدا را به ما رساندند و هرچه داریم از امور معنوی و علمی از همین قشر داریم. حالا در بینشان آدم‌های نابابی هم هستند، هیچ قشری بدون آفت نیست، این قشر هم آفاتی دارد با آنها ما کاری نداریم. من بارها به رفقا، چه شخصی و چه طلبه‌ها گفته‌ام ما مأموریم دنبال خوب‌های این‌ها باشیم، ما باید زنبور عسل باشیم. زنبور عسل روی آن شهدها و گل‌ها و شکوفه‌ها می‌نشیند و نتیجه آن هم می‌شود عسل که شفای ۷۰ درد است. مگس که نیستیم برویم روی کثافات بنشینیم. ما با خوب‌های آنان کار داریم و با بدهایشان اصلاً کاری نداریم.)

علامه جرجانی تا ۱۶ سالگی در زادگاه خود یعنی قلعه محمد در چهار فرسخی شاهرود زندگی کرد و پس از ۱۶ ، ۱۷ سالگی به علی آباد کتول رفته و در یک مغازه ی تجاری شاگردی کرد . ایشان از اواخر ۱۷ سالگی و اوایل ۱۸ سالگی درس طلبگی را آغاز کرد .

 

 تالیفات علامه جرجانی

 

 

مقدمه ای بر اخلاق

اولین کتاب تألیف شده به دست آیت الله جرجانی

این کتاب مقدمه ای بر اخلاق شامل پند ها و آموزه هایی است که ائمه طاهرین علیهم السلام از لسان الله جاری فرموده اند و این کتاب قطره ای از اقیانوس فرمایشات این حضرات معصومین علیهم السلام می باشد.

کتاب انوار الهیه

کتاب انوار الهیه شامل متن ۷۲ سخنرانی است که استاد آیت الله جرجانی شاهرودی ایراد فرموده اند .

 

تاج الفضائل

کتاب تاج الفضائل و المناقب امام علی علیه السلام شامل فضایل و مناقب مولایمان امیر المومنین علیه السلام می باشد.

پندهای آسمانی

کتاب پندهای آسمانی شامل متن تعدادی از سخنرانی هایی است که استاد در اصفهان ایراد فرموده اند .

مائده های آسمانی

 

کتاب زادالسالکین

 

کتاب آداب تبلیغ

 

مجموعه سخنرانی های صوتی و تصویری

آدرس منزل آیت الله جرجانی شاهرودی کجاست؟

 

 

مشهد، چهارراه شهدا، خ بهجت، بهجت۷، پلاک ۲/۱۳

استاد هر روز یک ساعت پس از اذان مغرب در منزل شان سخنرانی دارند .

سایر جلسات سخنرانی استاد جرجانی

 

 

مسجد جواد الائمه(منبر صبح جمعه ها):

مشهد، میدان شهدا، خ امام خمینی، امام خمینی ۵ (مسجد جواد الائمه علیه السلام)

روزهای جمعه بعد از دعای ندبه منبر هفتگی استاد (مخصوص برادران) در مسجد برگزار می شود.

نماز جماعت ظهر، عصر، مغرب و عشاء هر روز به امامت آیت الله جرجانی برگزار می گردد

 

منبر شنبه ها:

مشهد، خ شهید هاشمی نژاد، هاشمی نژاد ۲۰/۱، شهید شهرستانکی ۱۲، پلاک ۱۰ (منزل شیخ الاسلامی).

زمان: بلافاصله بعد از نماز مغرب و عشاء

 

منبر یکشنبه ها (فقط برادران):

خیابان بهار، بهار ۱۸، شوش۸، پ۸۱/۲
یا (امام رضای۳۳، بستان۹، پ۸۱/۲) (منزل آقای دستور)

زمان: بلافاصله بعد از نماز مغرب و عشاء

منبع : پایگاه اطلاع رسانی آیت الله جرجانی شاهرودی

 

 

با مجله گردشگری بلیط اینجا همراه باشید .

5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها